Με αφορμή την ανανέωση του site της alexa.com θα σας παρουσιάσω αναλυτικά το Alexa Traffic Ranking χρησιμοποιώντας για case study το www.teleiosgamos.gr που είναι ένα online magazine για τον Γάμο και την Γυναίκα.
-
Τι είναι και τι δεν είναι το Alexa Traffic Rankings
Το Alexa Traffic Rankings είναι ένας μηχανισμός σχετικής κατάταξης των site σε παγκόσμια επίπεδο. Τι εννοώ μηχανισμός σχετικής κατάταξης ; Εάν τρεις δρομείς τρέξουν 100 μέτρα, ο Α θα βγει πρώτος, ο Β δεύτερος και Γ τρίτος. Αυτό είναι μια σχετική κατάταξη που καθορίζει την σειρά με πρώτο αυτό που έτρεξε γρηγορότερα και είχε καλύτερη επίδοση. Τον χρόνο που έκαναν δεν τον εμπλέξαμε πουθενά. Έτσι λοιπόν η κατάταξη αυτή δεν είναι μέτρηση στατιστικών. Το alexa.com δεν ξέρει δηλαδή πόσους επισκέπτες είχατε ακριβώς ή πόσες σελίδες είδαν αυτοί, αλλά ξέρει εάν είχατε περισσότερους ή λιγότερους επισκέπτες ή σελίδες που ειδαν σε ένα άλλο site.
- Ιστορική στιγμή (Ιανουάριος 2009) που το Google.com πέρασε στην πρώτη θέση αφήνοντας πίσω του το Yahoo.com το οποίο κρατούσε για πολλά χρόνια τα πρωτία
-
Πως παίρνει τις μετρήσεις το alexa.com
Το alexa.com έχει αναπτύξει μερικά απλά εργαλεία, ουσιαστικά κάποια Alexa toolbar που μπορούν να εγκατασταθούν στους πιο συχνά χρησιμοποιούμενους browser όπως Internet Explorer, Rirefox κλπ και τα οποία toolbar στέλνουν πληροφορίες για το ποία site επισκεφθείκατε, πόσες σελίδες και πόσο χρόνο στο κάθε ένα. Ο αριθμός των χρηστών που χρησιμοποιούν αυτά τα toolbar είναι αρκετά μεγάλος οπότε μπορεί να αποτελέσει ένα καλό στατιστικό δείγμα από τον πληθυσμό του Internet, ικανό για να εξαχθούν κάποια σημαντικά συμπεράσματα.
-
Τι σημαίνει
Ας δούμε λίγο όμως τι σημαίνει όταν για το www.teleiosgamos.gr σήμερα, (9 Απριλίου 2009 που γράφονται αυτές οι γραμμές), το Traffic Ranking είναι 71.ο73. Ουσιαστικά λέει ότι εάν αξιολογήσουμε όλα τα site του κόσμου, βάση κάποιων χαρακτηριστικών που αναλύονται παρακάτω, και τα βάλουμε σε μια κατάταξη φθίνουσα (το καλύτερο πρώτο με alexa Rank #1) τότε το online περιοδικό www.teleiosgamos.gr έχει καταλάβη αυτή την θέση την 71.ο73η, με υπολογισμό όμως το Μέσο όρο των θέσεων που είχε καταλάβει καθημερινά μέσα στο τελευταίο τριμήνο.
-
Traffic Rank
H κατάταξη traffic βασίζεται σε ιστορικές πληροφορίες κίνησης, συγκεντρωμένες σε ένα τρίμηνο, από εκατομμύρια χρήστες του Alexa Toolbar και είναι ένα συνδυασμένο μέτρο θέασης σελίδων και χρηστών (εμβέλεια). Ως πρώτο βήμα, η Alexa υπολογίζει την εμβέλεια και των αριθμό των θεάσεων σελίδων για όλες τις ιστοσελίδες σε καθημερινή βάση. Η κύρια κατάταξη traffic της Αlexa βασίζεται στη γεωμετρική έννοια αυτών των ποσοτήτων κατά μέσο όρο με άξονα το χρόνο, ούτως ώστε η κατάταξη μιας ιστοσελίδας να αντικατοπτρίζει ταυτόχρονα τον αριθμό των χρηστών που επισκέπτονται την ιστοσελίδα καθώς και τον αριθμό των σελίδων της ιστοσελίδας που βλέπουν αυτοί οι χρήστες.
Η τρίμηνη αλλαγή καθορίζεται συγκρίνοντας την τρέχουσα κατάταξη της ιστοσελίδας με την κατάταξη που κατείχε πριν από τρεις μήνες. Παραδείγματος χάριν, την 1η Ιουλίου, η τρίμηνη αλλαγή θα έδειχνε τη διαφορά μεταξύ της κατάταξης βασισμένης στο traffic κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου του έτους και της κατάταξης βασισμένης στο traffic κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου.
-
Reach
Το Reach μετράει τον αριθμό των χρηστών. Το Reach εκφράζεται τυπικά ως το ποσοστό όλων των χρηστών του Internet που επισκέπτονται μια δεδομένη ιστοσελίδα. Έτσι, για παράδειγμα, αν μια ιστοσελίδα όπως η yahoo.com έχει εμβέλεια 28%, αυτό σημαίνει ότι αν παίρναμε τυχαία δείγματα ενός εκατομμυρίου χρηστών του Internet, θα βρίσκαμε κατά μέσο όρο ότι 280.000 από αυτούς επισκέπτονται τη yahoo.com.
Η Alexa εκφράζει το Reach ως τον αριθμό χρηστών ανά εκατομμύριο. Οι μέσες εβδομαδιαίες και τρίμηνες μετρήσεις της Alexa αποτελούν μέσοι όροι των ημερήσιων μετρήσεων reach, που υπολογίζονται κατά μέσο όρο για μια δεδομένη χρονική περίοδο. Οι τρίμηνες μεταβολές καθορίζονται συγκρίνοντας την τρέχουσα τιμή Reach με την τιμή της πριν από τρεις μήνες.
-
Pageviews
Τα pageviews (θεάσεις σελίδων) μετρούν τον αριθμό των σελίδων που βλέπονται από τους χρήστες του Alexa Toolbar. Οι πολλαπλές θεάσεις σελίδων της ίδιας σελίδας που πραγματοποιούνται από τον ίδιο χρήστη την ίδια μέρα μετρώνται μόνο μία φορά. Οι αριθμοί που δείχνουν τις θεάσεις σελίδων ανά χρήστη είναι οι μέσοι αριθμοί των μοναδικών σελίδων που βλέπονται ανά χρήστη και ανά ημέρα από τους χρήστες που επισκέπτονται την ιστοσελίδα. Η κατάταξη θέασης σελίδων είναι μια κατάταξη όλων των ιστοσελίδων βασισμένη αποκλειστικά στο συνολικό αριθμό των θεάσεων σελίδων (και όχι των θεάσεων σελίδων ανά χρήστη). Οι τρίμηνες αλλαγές καθορίζονται συγκρίνοντας τους τρέχοντες αριθμούς θεάσεων σελίδων μιας ιστοσελίδας με εκείνους τρεις μήνες πριν.
Οι θεάσεις σελίδων ανά εκατομμύριο απεικονίζουν τι κλάσμα όλων των θεάσεων σελίδων που πραγματοποιούνται από τους χρήστες του toolbar πηγαίνουν σε μία συγκεκριμένη ιστοσελίδα. Παραδείγματος χάριν, αν η yahoo.com έχει 70.000 θεάσεις σελίδων ανά εκατομμύριο, αυτό σημαίνει ότι 7% όλων των θεάσεων σελίδων πηγαίνει στη yahoo.com. Αν αθροίζαμε τις κλασματικές θεάσεις σελίδων όλων των ιστοσελίδων, θα παίρναμε 100% (αυτό δεν αληθεύει από άποψη εμβέλειας, καθώς κάθε χρήστης μπορεί φυσικά να επισκέπτεται παραπάνω από μία ιστοσελίδες).
-
Pageviews/User
Το Pageviews / user δείχνει το μέσο όρο του αριθμού των θεάσεων σελίδων που επισκέφθηκε κάθε χρήστης. Δηλαδή εδώ καθε χρήστης επισκέφιηκε κατά μέσο όρο 16 διαφορετικές σελίδες, αριθμός πολύ μεγάλος που δείχνει ότι είτε το περιεχόμενο είναι ενδιαφέρον ή ότι υπάρχει ένα forum ή ένα social web tool με μεγάλο loyalty και συμμετοχή χρηστών που ενισχύουν της πολλαπλές επσκέψεις σελίδων από το ίδιο άτομο-επισκέπτη.
-
Bounce Rate
Εγώ το ονομάζω “χοροπήδημα”. Αυτή η τιμή δείχνει το ποσοστό των χρηστών που επισκέφθηκαν το site αλλά μονάχα σε μία σελίδα και βγήκαν. Ουσιαστικά δείχνει τι ποσοστό δεν κάθισαν να περιηγηθούν στο site είτε λόγω κακής campaign που τους οδήγησε εκεί, είτε λόγω έλλειψης εσωτερικών Links που θα τους πήγαιναν βαθύτερα κλπ. Γενικά πρέπει να προσπαθούμε να κρατάτε χαμηλό αυτό το ποσοστό.
-
Πόσο αξιόπιστο είναι
Τα στοιχεία traffic βασίζονται σε αυτούς που έχουν toolbar του Alexa, τα οποία μπορεί να μην είναι ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα του παγκόσμιου πληθυσμού του Internet. Οπότε κάποια πράγματα πρέπει να επισημαίνονται για να είναι ξεκάθαρη και η αξία και σοβαρότητα της μέτρησης. Έτσι λοιπόν το ίδιο το alexa.com δηλώνει:
π.χ.
Για τους χρήστες του alexa.com, που ανήκει στην Amazon, είναι δυσανάλογα πιθανό να επισκέπτονται ιστοσελίδες που παρουσιάζονται στο alexa.com όπως το amazon.com και το archive.org, και το traffic σε αυτές τις ιστοσελίδες μπορεί να είναι υπερεκτιμημένο.
Η έκταση στην οποία το δείγμα μπορεί να μετρήσει παραπάνω ή παρακάτω χρήστες διαφόρων browser είναι άγνωστη. Το δείγμα της Alexa περιλαμβάνει χρήστες των browser Internet Explorer, Firefox και Mozilla. Κάποιοι μπορεί να μην υποστηρίζονται, που σημαίνει ότι οι ιστοσελίδες που λειτουργούνται από αυτές τις εταιρίες μπορεί να υποτιμούνται.
Η έκταση στην οποία το δείγμα μπορεί να μετρήσει παραπάνω ή παρακάτω χρήστες διαφόρων λειτουργικών συστημάτων είναι άγνωστη. Το δείγμα της Alexa περιλαμβάνει toolbar κατασκευασμένα για Windows, Macintosh και Linux.
Ο ρυθμός υιοθέτησης του λογισμικού Alexa σε διαφορετικά μέρη του κόσμου μπορεί να ποικίλλει σε μεγάλο βαθμό λόγω διαφημιστικής τοποθεσίας, γλώσσας, και άλλων γεωγραφικών και πολιτισμικών παραγόντων. Για παράδειγμα, σε κάποιο βαθμό η εξέχουσα θέση των κινεζικών ιστοσελίδων ανάμεσα στις κορυφαίες σε κατάταξη ιστοσελίδες μας αντικατοπτρίζει γνωστά υψηλά ποσοστά της γενικής χρήσης Internet στην Κίνα, αλλά θα μπορούσα ταυτόχρονα να υπάρχει και ένας δυσανάλογος αριθμός Κινέζων χρηστών της Alexa.
Σε ορισμένες περιπτώσεις τα στοιχεία traffic μπορεί να επηρεάζονται εχθρικά από τους δικούς μας ορισμούς της “ιστοσελίδας”. Με δεκάδες εκατομμύρια host στο Internet, οι αυτοματοποιημένες διαδικασίες μας για να καθορίσουμε ποιοι host υπηρετούν το ίδιο περιεχόμενο μπορεί να είναι λανθασμένες ή / και απαρχαιωμένες.
Ομοίως, οι ορισμοί του πεδίου και του home page μπορεί να μην είναι πάντα ακριβείς. Όταν αυτοί οι ορισμοί αλλάζουν (όπως κάνουν περιοδικά), μπορεί να προκύψουν τεχνητές αλλαγές στις κατατάξεις traffic της Alexa για μερικές ιστοσελίδες ως επακόλουθο.
Το Alexa Toolbar απενεργοποιείται από μόνο του στις ασφαλείς σελίδες (https:). Οι ιστοσελίδες με ασφαλείς θεάσεις σελίδων θα αντιπροσωπεύονται λιγότερο στα στοιχεία traffic της Alexa.
Επιπροσθέτως των παραπάνω θεμάτων, η βάση χρήστων του Alexa είναι μόνο ένα δείγμα του πληθυσμού του Internet, και ιστοσελίδες με σχετικά χαμηλό traffic δε θα κατατάσσονται με ακρίβεια από την Alexa λόγω των στατιστικών περιορισμών του δείγματος. Τα στοιχεία της Alexa προέρχονται από ένα ευρύ δείγμα κάποιων εκατομμυρίων χρηστών του Alexa Toolbar: παρόλα ταύτα δεν είναι αρκετά ευρύ ώστε να καθορίσει τις κατατάξεις ιστοσελίδων με λιγότερους από 1000 συνολικά επισκέπτες μηνιαία. Γενικά, οι κατατάξεις traffic των 100.000+ πρέπει να θεωρούνται ως αναξιόπιστες καθώς η ποσότητα των στοιχείων που λαμβάνουμε δεν είναι στατιστικά σημαντική. Αντίστροφα, όσο περισσότερο traffic λαμβάνει μια ιστοσελίδα (όσο πιο κοντά βρίσκεται στην πρώτη θέση), τόσο πιο αξιόπιστη καθίσταται η κατάταξη traffic.
-
Ποίοι το παίρνουν υπόψη και πότε
Αυτοί ουσιαστικά που κοιτάνε το Alexa.com Traffic Rankign είναι όλοι όσι θέλουμε να μάθουμε ή να μαντέωουμε την επισκεψημότητα που έχει ένα ανταγωνιστικό site με εμάς αλλά ή κάποιο site στο οποίο θέλουμε να τρέξουμε μια web campaign. Εάν είσαι Webmaster μπορείς εύκολα αφού συγκρίνεις τα πραγματικά στατιστικά που έχεις με τα στοιχεία από το alexa.com για το site να μαντέψεις αρκετά καλά τα στατιστικά άλλων με την μοναδική προϋπόθεση ότι θα συγκρίνεις ομοειδή site. πχ δύο blog μεταξύ τους, αφού βέβαια αναλύσεις τα pageview/user και στα δύο
-
Πηγές για το Alexa Traffic Ranking:
Τι λέει το wikipedia για το Alexa Traffic Ranking
Οποιοσδήποτε θα ήθελε να ρωτήσει κάτι σχετικό με το Alexa Ranking ας αφήσει comments
Πολύ ενδιαφέρον και εμπεριστατωμένο άρθρο. Ευχαριστούμε!
Εύγε!
Πάρα πολύ καλή ανάλυση, ώστε να την κατανοήσει και κάποιος που δεν γνωρίζει πολλά.
Το παράδειγμα με τους αθλητές νομίζω ότι θα βοηθήσει πολλούς να ξεκαθαρίσουν στο μυαλό τους, τι σημαίνουν τα νούμερα που βλέπουν για το site τους σε σχέση με τα site των ανταγωνιστών τους.
Οχι τίποτε άλλο, αλλά είναι γελοίο να ακούμε κάποιον να πιστεύει ότι το site του έχει 2.132.897 επισκέπτες και το google μόλις 2!
Πολυ καλο..